ادمی ماریوت
 
جذابیت های فیزیک
مطالب علمی جذاب در مورد فیزیک

ادمی ماریوت

ادمی ماریوت در تاریخ علم و فناوری فرانسه چهره‌ای شناخته شده به شمار می‌آید. او فیزیکدانی بود که تمام عمرش را در منطقه دیجون فرانسه سپری کرد. ادمی در سال 1620 دیده به جهان گشود و در 12 ماه می سال 1684 از دنیا رفت. او کوچک‌ترین فرزند خانواده بود. پدر و مادر وی 4 فرزند دیگر به جز ادمی داشتند و در کل زندگی مطلوبی را در آن دوران فرانسه سپری می‌کردند. علت مرگ وی هیچگاه مشخص نشد. او یکی از نخستین اعضای آکادمی علوم فرانسه در پاریس بود که در سال 1666 تأسیس شد.

او در طول زندگی خود تحقیقات زیادی در زمینه حرکت مایعات و طبیعت رنگ‌ها انجام داد و مقالات متعددی نیز در زمینه سیستم‌های ساده سنجش هوا و فرآیند منجمد شدن آب ارائه کرد. در عین حال در زمینه موسیقی نیز فعالیت‌های چشمگیری داشت. او نت‌های مختلف و متنوعی برای ترامپت می‌نوشت. وی مقالات جالب توجهی در این زمینه منتشر کرد که بر اساس آنها حجم گاز به طور معکوس و همزمان با افزایش فشار کاهش پیدا می‌کند. این قانون هم اکنون در دنیای فیزیک با نام ماریوت شناخته می‌شود. البته در سال 1660 این فرآیند از سوی روبرت بویل کشف شده بود.

با این حال یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی این دانشمند به چشم باز می‌گردد. در حقیقت او توانست نقطه کور چشم را شناسایی کند. او در برابر چهره‌ها و مقامات شناخته شده فرانسوی با استفاده از یک سکه کوچک نشان داد که نقطه کور چشم دقیقا چیست. او سکه را در جایی قرار داد که به رغم فاصله کم با چشم، فرد مخاطب نمی‌توانست آن را تشخیص دهد. تا آن زمان مردم نکاتی در زمینه نقطه کور چشم می‌دانستند اما هیچ کس نتوانسته بود از لحاظ علمی آن را تشریح کند. اما زمانی که ادمی با استفاده از تنها یک سکه کوچک این کار را انجام داد موجی از هیجان را در میان اعضا و گروه‌های علمی فرانسه و اروپا به راه انداخت و بلافاصله از وی برای حضور در مراسم و برنامه‌های مختلف علمی دعوت به عمل آمد. او به یک‌باره در سراسر فرانسه به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد. البته گفته می‌شود او کشیش نیز بوده است. در کتب مختلفی درباره وی آمده که اعتقادات مذهبی قوی داشته و درباره دین و اهمیت آن نیز تحقیقات زیادی انجام داده است. در تاریخ علمی فرانسه از ادمی همواره با احترام یاد می‌شود.

منبع: روزنامه جام جم
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
دو شنبه 28 آذر 1390برچسب:, :: 22:40
زهرا خلیلی

درباره وبلاگ


سلام.این وبلاگ درمورد نکات جذاب فیزبک می باشدوبرای علاقه مند شدن بهتر شما به فیزیک.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جذابیت های فیزیک و آدرس surprisingphysic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 236
بازدید کل : 4447
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ